Уроки


ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ЗАГАЛЬНА БУДОВА КОРОБКИ ПЕРЕДАЧ, ЇХ ТИПИ




Тема уроку: ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ЗАГАЛЬНА БУДОВА КОРОБКИ ПЕРЕДАЧ, ЇХ ТИПИ. 
Викладач – Вакарук Віктор Васильович
Мета уроку: навчальна:ознайомити учнів з призначенням, будовою коробки передач вантажних автомобілів; розвивальна: розвивати в учнів просторову уяву, творчо підходити до вирішення технічних завдань.
виховна: виховати в учнів любов та повагу до обраної професії, почуття відповідальності та самоконтролю. 
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань і умінь.
Навчальне забезпечення: стенди; плакати; підручник: Кисликов В.Ф. «Будова й експлуатація автомобілів»; роздатковий матеріал; мультимедійне обладнання; навчальний фільм «Основні типи коробки передач».

Хід уроку:
І. Організаційна частина
Привітання, перевірка наявності та готовності учнів до уроку,налаштування учнів на сприймання нового матеріалу;
Рапорт старости.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
- перевірка знань учнів, необхідних для проведення наступних структурних елементів роботи;
- перевірка домашнього завдання.

III. Мотивація навчальної діяльності: 
- повідомлення теми програми та уроку;
- повідомлення цілей і задач уроку;
- пояснення характеру послідовності роботи учнів на уроці.


ІV. Пояснення нового матеріалу.
Викладач пояснює учням загальну будову і призначення коробки передач автомобіля за допомогою стендів, плакатів, учні записують в зошитах лекцію викладача.

Конспект лекції
Коробка передач призначена для зміни величини і напряму крутного моменту, що передається, для тривалого роз'єднання двигуна і трансмісії під час стоянки.


Залежно від умов експлуатації опір руху автомобіля може змінюватися в 

порівняно широкому діапазоні, що викликає необхідність збільшення або зменшення сили тяги на ведучих колесах.
Різна сила тяги на ведучих колесах при роботі двигуна в режимі заданої потужності може бути отримана зміною співвідношення між частотами обертання колінчастого вала і ведучих коліс за допомогою коробки передач.
Коробки передач розділяють за принципом дії на безступеневі (гідромеханічні, фрикційні) І ступеневі.

Механічна п'ятиступенева коробка передач має п'ять передач для руху вперед і одну для руху назад. Коробка передач оснащена двома синхронізаторами інерційного типу для ввімкнення другої і третьої, четвертої і п'ятої передач. Шестерні на всіх передачах, окрім першої і заднього ходу, косозубі, постійного зчеплення.


Змащувальна система — комбінована. Всі деталі змащуються розбризкуванням. Крім того, до підшипників шестерень примусово подається масло від нагнітального пристрою. Керування коробкою передач — механічне з дистанційним приводом.
Коробка передач прикріплена до картера зчеплення шпильками. Вона складається з картера, первинного, вторинного і проміжного валів з шестернями і підшипниками в зборі, блоку шестерень заднього ходу, механізму перемикання передач, кришок і підшипників.

Первинний вал встановлений на двох кульових підшипниках. Передній підшипник первинного вала з манжетою встановлений в гнізді колінчастого вала, задній підшипник — в розточуванні переднього торця картера коробки передач. Від осьових переміщень задній підшипник зафіксований стопорним кільцем, встановленим у канавці його зовнішнього кільця.


Первинний вал виконаний заодно з шестірнею.
Передня чистина вала, яка переходить у циліндричну шийку під передній кульковий підшипник, має шліци.
На шліци вала встановлені маточини ведених дисків зчеплення. Шестірня первинного вала косозуба, постійно знаходиться в зчепленні з шестірнею приводу проміжного вала; має внутрішній зубчастий вінець, призначений для з'єднання із зубчастим вінцем каретки синхронізатора, і внутрішній циліндричний отвір для установки переднього роликового підшипника вторинного вала
.


Вторинний вал має дві опори; роликовий підшипник, встановлений у гнізді первинного вала, І кульковий підшипник, розташований у гнізді заднього торця картера і закріплений від осьових переміщень стопорним кільцем, встановленим у канавці його зовнішнього кільця. Циліндричний роликовий підшипник напресований до упора в торець вала, а його внутрішнє кільце зафіксоване від осьових переміщень на валу стопорним кільцем. 


Передня шліцьова частина вторинного вала, що складається з трьох зубчастих вінців, призначена для установки каретки синхронізатора четвертої і п'ятої передачі і для ввімкнення цих передач. Крайні зубчасті вінці тонші середнього, що дозволяє утворити так званий «замок», який запобігає само вимиканню четвертої і п'ятої передач на ходу автомобіля. Шліцьова частина вала переходить у циліндричну шийку, на якій встановлена втулка шестерні четвертої передачі вторинного вала.


Проміжний вал має дві опори: циліндричний роликовий підшипник, встановлений у гнізді переднього торця картера, і сферичний роликовий підшипник, закріплений у стакані. Шестерні першої передачі, заднього ходу і другої передачі виконані заодно з валом; шестерні третьої передачі, четвертої передачі і приводу проміжного вала напресовані на вал і додатково закріплені сегментними шпонками. 


Всі шестерні фіксуються на валу упорним кільцем, встановленим у канавку вала між внутрішнім кільцем підшипника і торцем шестерні приводу проміжного вала. Шестерні першої передачі і заднього ходу прямозубі, інші — косозубі.


Механізм перемикання передач зібраний у верхній кришці картера коробки передач і складається з трьох штоків ввімкнення передач, вилок перемикання передач, замкового механізму, трьох фіксаторів положення штоків, запобіжника ввімкнення першої передачі і передачі заднього ходу, важеля і штока.


Усередині кришки є приливи для проходження штоків, а в передній її частині —три вертикальні отвори для установки фіксаторів штоків і один горизонтальний отвір для монтажу кульок замкового механізму. В передній частині кришки справа розташований сапун коробки передач. Для запобігання від випадкового ввімкнення першої передачі і передачі заднього ходу спереду справа виконаний верхній горизонтальний отвір, що має два діаметри. В отвір малого діаметра встановлений штовхач запобіжника і запобіжник. Отвір великого діаметра має різьбу для закріплення стакана. У глухий отвір стакана встановлена пружина.

Синхронізатор складається з каретки, двох фрикційних кілець, восьми блокуючи пальців і чотирьох пальців фіксаторів. 


Синхронізатори вирівнюють частоту обертання шестерень, що вмикаються, і блокують одну з них із веденим валом.


ІV. Демонстрація фрагменту навчального фільму «Основні типи коробок передач»


Закріплення вивченого на уроці.
Закріплення знань учнів за кожним пунктом плану конспекту;
- Демонстрація дії механізмів на робочому стенді;
- Опитування учнів з метою перевірки засвоєних знань:
- Які ви знаєте види коробок?
- Чим відрізняється коробка передач ЗІЛ-130 від автомобіля КАМАЗ. 
- Які основні деталі коробки передач? 
- Для чого ж потрібна коробка передач?


V. Підведення підсумків.
- Аналіз діяльності учнів на уроці;
- Аналіз причин помилок, засоби їх усунення;
- Повідомлення і обґрунтування оцінок.


VI. Домашнє завдання.
За допомогою інтернету потрібно знайти та виписати характеристики коробок передач.


Немає коментарів:

Дописати коментар